صوت کامل بیانات استاد ناصری (حفظهالله)
متن سخنرانی استاد؛
بسم الله الرحمن الرحیم
سبحانک اللهم یا بدیع السماوات والارض یا الجلال والاکرام یا حی و یا قیوم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین
السلام علی المهدی الذی یملأ الله به قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا
قال الصادق علیه السلام لاصحابه و موالیه:
«اوصیکم بتقوی الله وقولوا للناس حسنا واحفظوا السنتکم من الفضول و قبیح القول،و جرّوا الینا کل موده ودفعوا عنا کل قبیح»
تربیت نفسانی پیش راه همه بشریت است،باید تربیت شد طبق کدام میزان میزان قرآنی، مگر ابزار تربیتی در قرآن هست؟!
بله هست با تمام جزئیاتش
باید دانش قرآن را فرا گرفت، طبق کدام میزان باید تربیت شد؟؟ طبق سنت رسول خدا.
من چه دارم برای این تربیت؟ زمان و فرصت، ارزشمندترین گوهری که همه شماها دارید،
ما نمیدانیم با مرگ چه اتفاقی میافتد ؛ ولی ارزشمندترین گوهری که از دست انسان میرود همین زمان و فرصت است، لذا در عالم بعد بعضی که کم کاری کردهاند همین یکی را میخواهند ،گویند:
« رب ارجعونی لعلی اعمل صالحا» فرصت.
شما الان آن فرصت را دارید ما این فرصت را داریم این گرانبهاترین جواهری است که در خزانه وجود به ما رسیده .
چه میکنیم و چه کنیم و به چه نیت انجام دهیم و به چه فکر کنیم و چگونه استفاده کنیم و به کجا برسیم؟؟
گامهای تربیتی است که متخذ از قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت باید تبدیل به برنامههای عملی تربیت نفسانی شود در مقاطع مختلف سازه هندسی تربیتی اخلاقی معنوی داشته باشیم، برای خودمان و برای جامعه شیعی تا فراگیر شود در همه جهان،این یک نیاز است، وقتی برگشت به خویشتن میکنی میبینی که یک بخش از زوایا و ابعاد شخصیتی کارهایی است که داری انجام میدهی یعنی عمل یک ضلع است، که طبق آن نمره آخرتی داده میشود و حد گذاری میشود ،در سطوح مختلف این عمل ممکن است اجرا شود.
ضلع دیگرش عامل است، یعنی چه؟ یعنی کیستی که داری چه میکنی؟ یعنی فرد با فرد فرق میکند؛یک عمل عبادی را کسی انجام داده و همان را کس دیگری انجام داده ممکن است یکی یک نمره بیاورد دیگری نمره دیگر بیاورد چون این عمل وابسته به شخصیت است، کیستی که داری چه میکنی؟؟ بخش مهمی است. عمل هست عامل هم هست نیت هم هست،یک مثلثی را در درون انسان تشکیل داده و این نیت نیتی است که متخذ از روایت است نه نیت به معنای توهم،صرف ذهنیتی که درست میکنیم،نیت یعنی کیفیت بهرهمندی جهت دهی صحیح سامان بخشی و بالانس عمل از حیث عامل و ارتقاء بخش اخلاصی این عمل با خدای متعال؛ مردم در عمل هم جایگاههای مختلفی دارند، در شخصیت هم جایگاه مختلفی دارند، یک نفر در رکوع خاتم میبخشد آیه نازل میشود: « انما ولیکم الله و رسوله...»
یک نفر هم میگوید من ۴۰ بار خاتم دادم شاید آیه نازل شود اما نشد، خوب معلوم است که نمیشود چون که هم عامل متفاوت است و هم نیت.
فرصتی که ما داریم چیست؟ این است که ما خویش را تربیت کنیم، با اصول قرآنی،با سنت متخذ از رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت با قرائت اهل بیت, این فرصت را خدای متعال به شما داده است و حوزههای علمیه مرکز تربیت نفوس بوده ؛علماً و عملاً؛خدا میداند که این هزار و اندی سالهای گذشته چه جایگاه های در این حوزه علمیه بوده چه مدارسی بوده به تعبیر یکی از عالمان ربانی نجف که میگفت: ما در زاویه زاویه مدرسه که نگاه میکردیم مثل اینکه یکی از انبیا بنی اسرائیل بود، حوزه مرکز پرورش عالمان ربانی بوده به آرامش میرساند عالم را ، به تربیت میرساند عالم را،این یعنی حوزه،شرف داشت آنچه را میآموختند چرا؟چون در ضمنش تربیت هم میشدند،در ضمنش ملتزم هم میشدند ملتزم به تقوا ملتزم به ایثار ، ملتزم به احترام به مردم ملتزم به خدمت رسانی به مردم مردم اینها را خیلی دوست داشتند، محبت این انسانهای تربیت یافته در دامان روایات اهل بیت عصمت و طهارت در دل مردم رسوخ میکرد،چون که میدیدند اینها خدایی فکر میکنند خدایی عمل میکنند،اینها افراد از خود گذشتهای هستند، دارند درس دین میخوانند اینها اول خودشان ملتزم به انس با قرآن و روایات اهل بیت هستند،آن وقت فضاهای تربیتی گلستان میشد.
و نفوس دست پرورده روایات اهل بیت و آیات قرآنی بودند و غالباً فضاهای معنوی حوزه به گونهای بود که ( نمیدانم این مطلب را بگویم یا نه) افراد صاحب کراماتی ارائه میکرد ،کرامت به هر معنا،کرامات نفسانی پیدا میکردند ، فضائل را میشناختند ومتصف به فضیلت میشدند.
یک طلبهای خدمت شیخ انصاری آمد عرض کرد همسر من دارد وضع حمل میکند ، پول ندارم و موقعیت زندگی من حساس است شیخ انصاری فرمودند دستم خالیست آن طلبه گفت آقا من راهی ندارم من را که میشناسید من از شاگردان شما هستم و وضع مادی ام بد است.شیخ انصاری فرمود یک سال نماز استیجاری پیش من هست صاحب این پول با من رفیق استمن به او میگویم به شما فرصت دهد،فعلاً این پول را بگیر و آن را مصرف کن نمازش را آرام آرام بخوان. گفت آقا من درس و زندگی دارم و الان که دارم بچهدار میشوم نمیرسم نماز استیجاری بخوانم جناب شیخ فرمود بسیار خوب بیا پول را بگیر خودم نمازش را میخوانم.
یک سال نماز خواندنش خیلی سخت است این یعنی کرامت این یعنی فضیلت چگونه تربیت میکردند و چگونه تربیت میشدند؟چگونه دستیابی به فضائل پیدا میکردند چگونه از مادیات میگذشتند چگونه خدمات رسانی میکردند؟
ما در نظامنامه نانوشته فضای طلبگیمان مندرج است که مسیر به سمت فضیلت و تکامل باشد و طبق آیات قرآنی و روایات اهل بیت عصمت و طهارت انسانی کامل شویم .اگر این مطلب مدنظر بود هیچ جریانی مساوی با جریان طلبگی نخواهد بود. اما اگر ذهن را آنقدر پایین آوردیم که آقا چقدر شهریه میدهند فایده ندارد به من نمیرسد،خوب آن یک باب دیگری میشود،شما قدم در باب سلسله انبیا گذاشتید.
مطلب دیگر اینکه جامعه شیعی نه فقط جامعه شیعی دنیا منتظر این گوهر گرانبهاست برای آرامش،الا بذکر الله تطمئن القلوب،ذکرالله فقط چرخاندن تسبیح نیست ذکرالله محتوایی است که تمام ابزار داخلی را متوجه به حق تعالی کند و از تشتط و کثرات دور کند.
امیرالمومنین تعبیر زیبایی در دعای کمیل دارد یا من اسمه دواء و ذکره شفاء،اسم او داروخانه معظمی است که شناخته شده نیست فرق است بین اسم تا اسم و مراتب هست بین اسم تا اسم،شما ببینید سلیمان یک کار تبلیغی در حکومتش کرد و هدهد رفت خبر آورد ،گفت شهری هست که یسجدون من دون الله بنا شد ارتباط برقرار باشد سلیمان در جایگاهی است که از ملکه سبادعوت کرد که بیا،
وقتی ملکه صبا بساط سلطنت را جمع کرد تا به طرف سلیمان بیاید و این دعوت دعوت عجیبی بوده مخصوصاً زنها، وقتی در هرم اجرایی آن هم در راس یک جایگاهی پیدا کنند ولی اهل احتیاط میشوند در حکومت اما همه را رها کرد به او گفتند چه شده؟
گفت انی اُلقی الیّ کتاب کریم انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم.
دعوت باید به اسم الله باشد و این زن راه افتاد.ما مسیر انبیا را حتی در تبلیغاتمان باید بشناسیم دعوت به نفس حتی نباید بکنیم حتی کیفیت اجرای آن را،گاهی میخواهیم وارد یک جریان جزئی امر به معروف بشویم آنقدر شخصیت طرف را زخمی میکنیم که زده میشود، آنقدر باید بدانیم و علم داشته باشیم و تاثیر را بلد باشیم مخاطب را شناخته باشیم کیفیت ورود را بشناسیم کیفیت بیان مطلب را بشناسیم تا یک نفر را به فرهنگ دین اضافه کنیم و یک نفر را ملتزم بکنیم،
و این خودساختن میخواهد.
ما برای توسعه فرهنگ دین و ساخته شدن نفوس، برای فراگیر شدن اراده الهی و نرید ان نمن علی الذی علی الذین استضعفوا، به سمتی باید برویم که فرهنگ قرآنی فرهنگ انبیا فرهنگ دین فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت اخلاق فضیلت گسترده شود و مردم تشنه این حقیقت هستند،چه بدانند و چه ندانند منتها در زاویه و ضلعی که ما قرار گرفتیم خیلی کاستی هست ماها خیلی باید رشد کنیم خیلی باید بخوانیم خیلی باید بدانیم گام به گام تربیت بشویم در مسیر رشد و معرفت تا بهرهمند شویم خلاصه کار خیلی داریم.
اوصیکم بتقوی الله
ارتباطت را نگه دار، ملکه حاکم بر نفست تقوا و خداترسی باشد، و قولوا للناس حسنا ، با مردم با خوبرویی برخورد کنید هر که باشد یک نفس و یک شخصیت است حق ندارید در کیفیت ادای مطالب شخصیت او را کوچک بشمارید احترام بگذارید،
واحفظوا السنتکم من الفضول به حد ضرورت صحبت کن واویلا که این زبان چقدر کار به دست انسان میدهد بعد فرمود: و جُروا الینا کل مودة، اگر اهل بیت را نشناختیم آن مشکل ماست باید در طریق رشد و معرفت آن را به دست آوریم و این معرفت را تمام کنید و به نسبت وسعت وجودیمان شناخت نسبت به مراتب و جایگاه اهل بیت علیهم السلام پیدا کنیم اما کاری که میتوانیم بکنیم و ابزاری که به ما دادهاند اینست که جروا الینا کل مودة،
مردم زمینه مودت به اهلبیت را فراوان دارند. شما در اربعین امسال دیدید فقط از مرزهای زمینی بیش از ۴ میلیون نفر راهی کربلا شدند تا بروند و یک عرض ارادت کنند کجا این مطلب سابقه دارد؟
کی میتواند اینطور مرکز مودت مردم قرار بگیرد؟ آن هم فقط از این کشور؛
بعد جاماندگان اربعین هم همین جا شروع کردند این ابراز محبت را از همین جا نسبت به سیدالشهدا اظهار کنند، چه مردمی ما داریم دست تک تک این ملت را باید بوسید با این محبت؛ و چه دشمنانی ما داریم که میخواهند سر به تن ادبیات و فرهنگ و دین و باور و ولایت ما نباشد؛ ولی به فضل الهی گامی قوی برداشته شده و خدا را شکر مردم مادر طریق این ارتقاء هستند ، فقط میماند نظامنامه تربیتی فضیلتی رشد و اخلاق که به اضافه اجتهاد و سعی در کیفیت تحصیلات ، ما این را هم اضافه کنیم.
خدا رحمت کند پدر ما را و خدا رحمت کند همه گذشتگان شما شروع میکرد یا ختم میکرد یا ختم و شروعش به یاد آقا بقیه الله، برای اینکه انشاالله پیروان خوبی باشیم در طریق توجهات معنوی و توسل به حضرت،توسل به این معنی که یادی میکنیم از آقا با خواندن این دعا:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم کل لولیک الحجت بن الحسن
صلواتک علیه و علی آبائه
فی هذه الساعه و فی کل ساعه
ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا وعینا
حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
غفرالله لنا و لکم
السلام علینا و علی عباد الله الصالحین و علی سیدنا محمد و اهل بیته الطاهرین صلوا علی محمد و آل محمد