💬 مباحثه از آداب درسی و یکی از مهمترین روشهای تحصیلی نظام آموزشی حوزه علمیه است که از دیرباز تاکنون در میان طلاب علوم دینی شیعه مرسوم بوده است. اساتید علوم دینی چهار مرحله را برای ماندگاری درس در حافظه و فهم بهتر آن پیشنهاد میکنند: پیش مطالعه که قبل از شروع درس صورت میگیرد، حضور در درس، مطالعهٔ پس از درس و مباحثه.
🌱 در دوره متمرکز زبان عربی، از این متد آموزشی حوزوی استفاده شد. طلاب زبان آموز، پس از شرکت در کلاسهای مختلف و متنوع آموزشی، در ادامه مسیر یادگیریشان، به مباحثه مطالب آموخته شده میپرداختند.
👥 یکی از نقاط متمایز کننده این مباحثات، حضور ناظر عرب زبان، یا زبان آموز سطح بالا بود. حضور ناظر کیفیت مباحثه و فایده آن را تضمین میکرد و خطاهای زبان آموزان را اصلاح و طلاب را در مسیر بحث راهنمایی میکرد.