اخبار معاونت آموزش

در هشتم دی‌ماه سال تحصیلی 1402-1403، طلاب پایه اول تا ششم مدرسه علمیه قرآنی امام علی‌بن موسی الرضا (علیه‌السلام)، جمعه خود را به امتحانات شفاهی اختصاص دادند.

در این برنامه امتحانی که همه طلاب مدرسه از پایه اول تا ششم در آن حضور داشتند، اساتید مدرسه به عنوان ممتحن حضور داشته و عملکرد طلاب را می‌سنجیدند.


نوشتاری کوتاه درباره چیستی آزمون شفاهی

 آزمون شفاهی، آزمونی است که پرسش و پاسخ در آن، هر دو به صورت همزمان و شفاهى انجام مى‌گيرد؛ بدين صورت که ابتدا استاد سؤال را به صورت شفاهى می‌پرسد و سپس در مورد پاسخ‌ و رفتار طلبه قضاوت مى‌کند.

 اين آزمون که در حقيقت نوعى مصاحبه علمی محسوب می‌شود، وسيله خوبى براى سنجش معلومات، قدرت بيان، نظم فکری، فرم استدلال، تمرکز افکار و شناخت حالات درونى از نظر اضطراب و ترس و.. است. چنين آزمونى مى‌تواند بسيار مفيد و داراى ارزش و اعتبار علمى بالايی باشد.


فواید آزمون شفاهی

  •  ارزش تشخيصی بسيار قوی
    در اين روش میتوان با استفاده از پرسش‌هاى مناسب و با توجه به نوع پاسخ‌ها و نحوه پاسخ‌گويى مصاحبه‌شوندگان، به علت بسيارى از اشتباهات آنان پى برد.

 

  • نتيجه دهی و بازخورد سريع
    در اين روش ارزيابى بازخورد و نتيجه دهی بسيار سريع و فورى است از اين رو می‌تواند به تشويق، تقويت انگيزه و يادگيرى مصاحبه شونده کمک کند.

 

  • ارزيابی مهارتی، افزون بر ارزيابی علمی
    به يارى اين نوع ارزشيابى مى‌توان مهارت‌هاى مصاحبه شوندگان را در رويارويى با واقعيت‌ها به دقت سنجيد و اين افزون بر ارزيابی علمی آنان در طول مدت مصاحبه است.

 

  • تقويت و افزايش مهارت‌های مصاحبه شونده
    اين نوع ارزيابى علاوه بر آنکه سطح مهارت‌های مصاحبه شونده را ارزيابی می‌کند، به تقويت مهارت‌ها و خصوصيت‌هايی همچون قدرت بيان و کيفيت ارائه استدلال صحيح و منظم، هوش هيجانی، اظهار نظر در حضور جمع و استاد و.. منجر می‌شود.