با توجه به نزدیک شدن روز حیاتیِ تصمیمگیری و ادای وظیفه، مدرسه در راستای تبیین و حل سوالات طلابی که واجد شرایط رأی دادن بودند، و در راستای آموزش حل شبهات و سوالات اجتماعی در جامعه، نشستی را در دو جلسه برگزار نمود.
حجتالاسلام صدوق(زیدعزه) در این دو جلسه با مطرح کردن روششناسی پاسخگویی به شبهات، به روشنگری و تبیین و آموزش طلبههای مدرسه پرداختند.
ایشان پس از صحبتهایشان به پرسشهای طلاب پاسخ داده و به بحث و گفتگو با ایشان نشستند.
رؤوس مطالب ارائه شده:
🔸 جلسه اول؛ مبانی
برای فهم و پاسخ به شبهات، شناخت کلیاتی از فلسفه خلقت، فلسفه تاریخ و جامعه شناسی(سبک زندگی) ضروری است.
از این رو در این جلسه به صورت اجمالی به ۳ أمر پرداخته شد تا زمینه ای برای طرح مراحل و روشها فراهم آید؛
الف) فلسفه تکوین و غرض خلقت - ۳۰دقیقه
ب) فلسفه تاریخ و سنت های حاکم بر آن و جایگاه انقلاب اسلامی - ۳۰ دقیقه
ج) شناخت عرصه های سیاسی فرهنگی و اقتصادی در سبک زندگی اسلامی و غربی و درگیری تمدنی اسلام و استکبار - ۳۰ دقیقه
نتیجه گیری:
جنگ امروز انقلاب اسلامی و دنیای غرب، بر سر نسخه های برنامه ریزی است. درگیری اصلی بین برنامه توسعه مادی غربی و برنامه پیشرفت معنوی ایران اسلامی است.
🔸جلسه دوم؛ مراحل و روشها
۱_ تعیین دایره شبهات(خواص حوزه و دانشگاه)
۲_ رصد حداکثری شبهات
۳_ تفکر در مبانی آنها
۴_ تسلط نسبی پاسخ دهنده در معارف حوزوی،+ اسناد بالادستی امامین انقلاب
۵_ توقف در اصطلاحات شبهات(مبادی تصوری) و بازتعریف آنها بر اساس مبانی
🔹 در ادامه، ۲ مورد از مهم ترین شبهات اجتماعی مورد بحث قرار گرفت؛
الف) بررسی کلامی ولایت مطلقه فقیه
ب) جایگاه مردم در اسلام( تشخیص یا تحقق حق)
در پایان جایگاه ارکان نظام جمهوری اسلامی و شاخصهای اصلح در هریک بیان شد؛
مجلس خبرگان رهبری
قوه مقننه
قوه مجریه
قوه قضاییه